18 listopada 2011

Fotografia - Kryteria oceny

Ponieważ znalazłam artykuł mówiący o kryteriach oceny fotografii, który jest zbieżny z moimi poglądami, dlatego ośmielam się go tu zamieścić


"Zdjęcia można oceniać z różnych punktów widzenia – według różnych kryteriów. Można to robić według własnego widzimisię i według kryteriów tak zwanych “obiektywnych” - powszechnie uznanych. Najłatwiej byłoby mi oceniać według mojego widzimisię: to mi się podoba, a to nie ... i już. Tylko co by to dało Czytelnikowi oprócz poznania mojego gustu? Mogę też starać się oceniać według kryteriów “obiektywnych” - wypracowanych przez pokolenia twórców, krytyków.  
Warto jednak pamiętać, że szukanie wzorów ocen u zewnętrznych autorytetów, uzależnianie się od nich jest schodzeniem z drogi twórczości w kierunku niewolniczego powielania. 
 A może powtarzanie, reprodukowanie, utrwalanie to istotne cechy działalności fotografa, też cechy jego psychiki? W takim razie jesteśmy tylko narzędziem w rękach autorytetu, konwencji, techniki. “Nasza” praca jest produktem nie naszym, przestajemy być sobą, nie ma nas – takie samobójstwo za pomocą fotografii."
...
"Dla mnie podstawowym kryterium dobrego zdjęcia jest to, że wypływa ono z wewnętrznej konieczności: tak chcę i powinienem zrobić, a konsekwencją dobrej pracy jest radość, poczucie spełnienia."
autor cytowanych fragmentów:

Waldemar FRĄCKIEWICZ

dr psychologii (eksperymentalnej spostrzegania)
studiował:
geologię (AGH)
filozofię, psychologię (KUL)
fotografię naukową i techniczną (Wydz. Biologii UW)
prowadzi zajęcia ze studentami specjalizacji fotograficzno-filmowej
specjalności animator i menedżer kultury
UMCS
Zakład Pedagogiki Kultury
Wydział Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

1 komentarz:

  1. The graphics in this game are respectable overall.

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za odwiedziny i każde słowo...